DE LA VILLE DE PARIS.
305
[i5a6]
seroient employez à faire led. payement. Et que luy mesmes et monsr le president Guillart et autres se obligeront à tout ce que ditesl, ce qu'ilz ne feroient sy doubtoient qu'il y deust avoir faulte.
« Et oultre, que l'on s'advise de telz autres moyens que l'on vouldra, et que Madame est deliberee d'y entendre pour le bien qu'elle entend procedder de
ceste paix, et qu'ilz le remonstrant chascun aux ha­bitans de leurs quartiers."
Et pour estre myeulx instruictz de ce faire, a esté baillé a chascun d'entre eulx Quarteniers ung double du formulaire en latin quc lad. Dame a envoyé à la Ville '*', et qu'elle requiert estre passé et ac­cordé.
72 à 75.
Du SAMEDY XXmc JOUR DE JAN
20 et 2 3 janvier, 8 et io
En Assemblée faicte au Bureau de la Ville, en laquelle se sont trouvez messeigneurs le conte de Sainct Pol, monsr de Montmorency, monsr d'Aix'2', les Conseillers et Quarteniers de la Ville, et les Pre­vost des Marchans et Eschevins d'icelle; Par led. seigneur de S' Pol a esté dit : "Que depuys qu'il a esté en ceste ville et qu'il s'en est retourné en Court, Madame a esté advertie que l'on a fait difficulté de passer et acorder l'obli-gacion ; a esté par luy remonstré quc l'on ne doibt différer de passer lad. obligacion; que luy et monsr de Vendosme, son frere'3', s'il estoit question que la chose fust dangereuse, y pourroient avoir grande perte et dommaige '4'. "
Par mess" de Montmorency et d'Aix a esté dit : "Qu'il ne reste plus que ceste ville, Tours, Or­leans et quelques autres villes que tous ne l'ayent accordé '5'. n
VIER MIL CINQ CENS VINGT CINQ.
février i5a6. (Fol. 5o v°.)
ceans par aucuns particuliers qui ont fait grans troubles es Assemblées précédantes.
"A dit que, pour myeulx estre advertiz, l'on a publié les contractz et obligacions des Angloix en la Court de Parlement, et depuys baillez à messieurs les Quarteniers'6', pour qu'on peust savoir ct avoir donné à entendre à ceulx de leurs quartiers ce qu'elles contiennent.
"A dit que, à la grande instance dc mess'5 de la Court, Madame s'est déportée delad, obligacion et en a apaisé le roy d'Angleterre au myeulx qu'elle a peu. Et pour ce qu'elle ne vouldroit traicter le peup-ple de Paris sinon par bonne amour et union et non par force, requiert de present quc le Corps de la Ville se oblige, c'est assavoir les Prevost et Esche­vins pour lad. Ville; et pour ce faire, a envoyé une obligacion portant la forme cn laquelle ilz se pour­ront obliger, et que pour raison dc ce, Madame baillera telle scurté d'indcmpnité quc mestier sera."
Par monsr le Prevost des Marchans Morin a esté
dit:
"Que en luy ne en mess" les Eschevins n'a tenu quelle n'ayt esté accordée. »
Ce fait, se sont lesd, seigneurs de Sainct Pol, d'Aix et de Montmorency departiz de lad. Compagnye.
Lesquelles lettres missives et obligacions ont esté leues et publiées lant en latin qu'en françoys; et lad. lecture faicte desd, lettres missives et formu­laire d'obligacion, et les oppinions prinses tant icel­luy xxmc jour de Janvier quc pareillement le mardi xxinc dud. moys de Janvier ensuyvant'7'.
Et ce fait; par monsr le Prevost Morin a esté dit: t Qu'il a esté fait ung gros injure à la Maison de
O II s'agit du contrat d'obligation dont le formulaire est rapporté ci-dessus page 293, et qui figure à l'article suivant avec les mo­difications introduites par le Corps de Ville.
(2) Pour ces personnages, voy. les notes respectives de la page 284.
(3> "Mons, de Vendosme", frère du comte de Saint-Pol ; voy. la note 2 de la page 209.
<4> On a vu plus haut (page 3oo) le nom de ces deux princes figurer dans la liste des seigneurs "engagés", c'est-à-dire contri­buant de leurs propres deniers à la rançon du Roi. C'est à cette obligation d'ordre financier que le comte de Saint-Pol fait allusion en ce passage.
<b> Conf, la note 4 de la page 3o3 et le texte de la page 3oo, où il est fait mention des villes «engagées".
<"' Ces mots se rapportent au dernier paragraphe de l'art, précédent.
O L'original porte par erreur le quantième wxxiiii».
1.
»9